Rutin Harian Mama Arief..

Salam Isnin.. Dah bersawang dah blog Mama Arief ni.. Dah seminggu Mama Arief kurang sihat.. Musim penyakit.. Kemuncaknyer hari Jumaat lepas - Demam... Peritnya badan, Allah je tahu.. Tapi Mama Arief redha sebab mungkin ada rezeki yang akan masuk lepas ni.. Mudah-mudahan..

(Sila Klik Read More kat bawah tu untuk baca entri yang penuh..)



Kenapa yer Mama Arief nak buat entri ni.. Sebabnya ialah..

  • Untuk panduan diri sendiri supaya disiplin dengan masa..
  • Untuk mama baru berkerjaya yang nak uruskan penyusuan susu ibu semasa berkerja..
  • Untuk rujukan anak-anak bila diorang dah berumahtangga (sungguh la future)

Jom kita lakarkan jadual yang akan diistiqamahkan seoptimum mungkin..

6.15 pagi - Bangun pagi dan solat.. ( macam dulu-dulu masa sekolah pulak buat jadual )..Eh tak buat sarapan ker?????

6.45 pagi - Mandi dan gosok baju ( mana yang patut )

7.00 pagi - Agihkan susu Arief yang disimpan di dalam paket plastik berkapasiti 7 oz di dalam botol kecil sebanyak 3 oz setiap satu. Paham ke tak yerp.. macam ni.. Mama Arief akan bekalkan susu pada pengasuh sebanyak 4 botol dengan kapasiti 3 oz dan 1 botol dengan kapasiti 2 oz.. Biasanya 3 botol adalah susu hasil perahan semalam. (kira yang fresh la ).. Manakala 2 botol lagi ialah susu beku yang Mama Arief simpan tapi Mama Arief dah cairkan semalaman dari ruang beku ke ruang biasa dalam peti sejuk...(Adoi korang faham ke tak yer)...Jadi Arief akan minum 14 oz setiap hari... Banyakkan.. Jenuh la nak memerah ni... Susu yang dikeluarkan setiap hari 7 oz tapi susu yang disimpan untuk stok ??? sigh...=(     Kene tingkatkan usaha mengepam nie...Dah siap proses agihan, Mama Arief akan letak botol-botol susu dalam cooler bag dan letak la ice pack untuk maintain kan suhu susu supaya sentiasa sejuk...(Tak paham tanya yer..Nanti entri lain Mama Arief cerita lebih detail pasal pengurusan susu ibu nie yerp..)

7.30 pagi - Hantar Arief gi rumah pengasuh dan berkerja dengan gembira...Walaupun kengkadang tak berapa nak gembira, tapi setakat ni Mama Arief akan cuba buat kerja seikhlas yang boleh.. Sebabnya Mama Arief kerja bukan kerana pangkat, anugerah cemerlang, publisiti murahan (supaya bos kenal yang kita jer buat kerja).. Bukannya Mama Arief ni baik sangat sampai kerja berdisiplin yang terlampau.. Tapi Mama Arief tak suka la tengok trend orang kerja sekarang.. Kerja sebab nak dapatkan sesuatu...Alamak dah tersasar pulak dari tajuk entri..

1.00 ptg - Balik rumah, makan dan mengepam untuk stok hari esok (yang fresh sebanyak 3 botol untuk di bawa ke rumah pengasuh)..Kenkadang dapat lebih 10 oz.. tengok la rezeki hari tu... Kalau susu banyak, boleh la buat stok...Harap rezeki Arief sentiasa ada..

5.10 ptg - Balik kerja dan ambil Arief..Rindunyer dia...

5.30 ptg - Basuh botol-botol susu Arief dan letak dalam sterilizer. Nyahkan kuman dari botol-botol Arief..

8.30 mlm - Keluarkan susu Arief yang beku dari deep freezer. Mama Arief rendam dalam kole yang diisi air untuk mencairkan susu beku dalam peti ais ruang biasa.. Jadi, esok pagi senang la nak agihkan dalam botol kecil pula..

9.00 mlm - Blogwalking....kih..kih..kih... Takde maknanya.. Lipat baju, susun baju, siapkan baju Arief untuk esok, berangan, main-main dengan Arief, tengok tv, basuh baju, makan, mengantuk, berbual2 dengan mak, skype dengan En.Daud Saleh, buat assignment (tak start lagi...hua.....camner nieh....

10.30 mlm - Sambil tidokan Arief, update la blog sekejap...bolehkan..

11.45mlm - Tido..tido..tido...tido...Jangan lupa baca doa..

Itulah sahaja serba sedikit..walaupun kenkadang tersasar tapi ....(speechless)...Sebenarnya Mama Arief lebih nak berkongsi pasal pengurusan susu ibu.. Nanti la Mama Arief buat entri yang teratur dan baik punya cilok.. Mama Arief suka kongsi-kongsi ilmu pasal susu ibu ni.. Seronok tau.. Mungkinkah akan jadi Kaunselor Susu Ibu kelak...(Nak sangat jadi..sebab boleh gi hospital dan tunjuk ajar ibu baru).. Buat masa sekarang cukup la ajar kengkawan terdekat.. Nak tido..esok kerja..





Setiap pembelian produk Shaklee akan mendapat konsultasi khusus dari saya.

Pertanyaan Lanjut:

Nur Suria Binti Sulaiman
Shaklee Independent Distributor ID : 1107828
Call/SMS/Whatsapp: +6012 705 0032
Facebook : Shukran Shop
Instagram : Sunz Sulaiman
Email : sunz7300@gmail.com

0 comments :

Post a Comment

 
Copyright © d'sunz | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in