Batuk...Guna Listerine pun boleh

Assalamualaikum... Makin malas nak update blog nie.. Lepas ni saya dah sibuk nak membuat assignment.. Makin la liat nak update... Abis la nuffnang ku...

Dah dua minggu saya diserang batuk yang amat sakit.. Ujian dari Allah dan saya meredhainya.. Tapi kesian kat si kecik Arief sebab dah terkena virus mama dia nie.. Arief diserang batuk berkahak.. dah 2 hari Arief tidur tak nyenyak... Herm mama pun kena sama tak tidur... Kesian Arief...Kuasa Allah... Walaupun saya tak berjaga malam, tapi tak ada pula rasa mengantuk di siang hari... Alhamdulillah..

Sila klik Read More dibawah untuk baca entri keseluruhan...

Listerine yang kiter guna...
Berbalik kepada tajuk entri... Guna Listerine sebagai penawar batuk..Herm.. Saya telan ke Listerine tue.. hik..hik.. Mana ada..Sebenarnya sebelum batuk tu saya dah rasa sakit tekak...Rasa bengkak kat anak tekak.. Pergi Klinik Jamaliah, doktor cuma bagi ubat hisap.. Dua hari lepas tu saya diserang demam yang teruk +batuk + muntah2 + cirit birit.... Lemah satu badan... Makan ubat yang diberi, air garam penambah tenaga + antibiotik + ubat demam + ubat batuk... Cuma ubat batuk je saya tak makan... Degil.. Lepas je baik demam terus gatal tekak + batuk yang terlampau.... Sampai tak boleh nak tido...

So saya cuba petua orang dulu-dulu.. Kicap sesudu dicampur dengan perahan air limau nipis... Lega la sekejap.. Lepas tu batuk balik terlampau... Banyak betul kahaknya.. Buntu dah nak buat apa.. Minum air masak dah bergelen-gelen.. Minum air barli lagi.. Camner...Then, suami suggest minum madu dibancuh dengan air suam... Leganya minum campuran madu dan air suam tu.. Memang la tak baik sepenuhnya, tapi batuk dan gatal berkurangan.. Amat mujarab kuasa madu.. Madu kan makanan sunnah.. Terima kasih encik suami atas cadangan yang amat bernas...Selain dari madu, saya ikut cadangan emak.. Iaitu berkumur-kumur dengan Listerine yang warna keemasan tu.. Memang la meleleh air mata masa berkumur tue.. Lepas jer berkumur, sedapnya anak tekak.. Nyaman... Batuk pun kurang...Sampai saya sambung beli botol Listerine saiz besar..Sebelum tidur akan berkumur, masa bangun pagi pun berkumur...Boleh la cuci cuci mulut sekali...

Sekarang batuk dah berkurangan.. Cuma tinggal sikit jer.. batuk-batuk manja.. Dan virus tu beralih kepada si Arief..Kesian la budak kecik bila kene batuk berkahak.. Dalam usia 4 bulan ++, mana la dia tahu nak buang kahak... Jadi, misi petang ini ialah bagi madu khaula + air sikit kat Arief..Baba Arief suruh bagi madu dulu, then tengok macam mana keadaan Arief....Mama Arief dah bagi ubat batuk, tak berapa nak kurang kahaknya..Kita ikhtiar je, mana tahu berkesan...Madu kan amalan makanan sunnah..


Nota kaki : Sangat risau batuk Arief masih tak berkurang.... Ya Allah sembuhkanlah anakku.. Amin..



Setiap pembelian produk Shaklee akan mendapat konsultasi khusus dari saya.

Pertanyaan Lanjut:

Nur Suria Binti Sulaiman
Shaklee Independent Distributor ID : 1107828
Call/SMS/Whatsapp: +6012 705 0032
Facebook : Shukran Shop
Instagram : Sunz Sulaiman
Email : sunz7300@gmail.com

2 comments :

  1. Yer lah juanita... try la kalau batuk tak baik baik...at least tekak nyaman dan yang penting boleh tidur malam =)

    ReplyDelete

 
Copyright © d'sunz | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top | Sign in